5 minuutin harjoitus, joka pelastaa (perhe)lomasi

Kesälomalle asetetaan usein paljon odotuksia koko vuoden parhaana aikana. Lomasta puhutaan rauhoittavana aikana, jolloin saa levätä ja tehdä itselleen tärkeitä asioita. Monen loma on todellisuudessa myös paljon muuta. Muun perheen toiveisiin sopeutumista, riitoja, yksinäisyyttä, pettymyksiä, mökin korjausta tai lisääntyneen kotityömäärän kanssa kamppailua. Erityisesti nyt, kun lomat ulkomaille on peruttu ja pako arjesta on hankalampaa.

Vietät sitten lomaasi yksin, perheen tai ystävien kanssa, tiedätkö todella, mitä haluat lomaltasi? Entä mitkä ovat lomanviettokumppaniesi toiveet? 

Tämä 5 minuutin harjoitus selkeyttää tilannetta ja auttaa ottamaan kaikki huomioon lomaan liittyviä päätöksiä tehdessä. Harjoituksen voi tehdä myös yksin ja kirkastaa sen avulla omia toiveitaan ja inhokkejaan.

Printtaa lomake tai piirrä vastaava pohja paperille. Vaakataso kuvastaa asian miellyttävyyttä. Oikeassa reunassa ovat kaikista mukavimmat asiat ja vasemmassa reunassa ikävimmät, keskellä neutraalit. Pystytaso kuvastaa asian aktiivisuustasoa. Ylhäällä on aktiivisin ja alhaalla rauhallisin.

Lomakkeen täyttäminen:

  • Kirjoittakaa jokainen omaan lomakkeeseenne asioita, tekemistä, paikkoja tms., joita lomaanne kuuluu tai toivoisitte kuuluvan.
  • Vanhemmat voivat täyttää lomakkeen pienempien lasten puolesta arvaillen ja keskustellen. Myös lemmikeille voi tehdä oman lomakkeen.
  • Sijoittakaa asiat niille kohdille, joihin ne omasta mielestänne kuuluvat. Esimerkiksi todella mukava ja aktiivinen tekeminen oikeaan ylänurkkaan ja todella ikävä ja aktiivinen vasempaan ylänurkkaan. 
  • Kirjatkaa myös jo ennalta sovitut menot, kuten vaikkapa mummolavierailu, uiminen, mökki tai huvipuisto. 
  • Voitte myös lisätä itselle tärkeitä asioita, vaikka niitä ehkä ei voi tällä lomalla toteuttaa.

Keskustelu:

  • Kertokaa toisillenne vuorotellen mitä kirjoititte ja mihin kohtiin. 
  • Harjoitelkaa kuuntelemista ja antakaa jokaisen kertoa rauhassa ja tuomitsematta.
  • Löytääkö jokainen jonkin asian molempiin positiivisten tunteiden lokeroihin?
  • Keksittekö rauhallisen mukavan tekemisen osioon asioita, joihin ei käytetä teknisiä laitteita? Ne ovat tärkeitä aivojen palautumisen kannalta. 
  • Onko jonkun mielestä todella mukava asia toiselle todella ikävä? Miten tämän voisi huomioida lomanne aikana?
  • Miten voisitte varmistaa, että kaikki tulevat huomioiduiksi? Onko kaikkien pakko osallistua kaikkeen tekemiseen? Saahan jokainen tehdä loman aikana rauhallisia ja aktiivisia asioita, jotka ovat itselle mukavia. Jos jonkun toiveita ei voi toteuttaa, mikä olisi mahdollinen korvaava asia? 

Kaikki eivät pidä samoista asioista, joten kaikkien huomioiminen ja kompromissien teko on usein yksi onnistuneen loman tärkeimpiä asioita! Ja nämä taidot eivät mene hukkaan arkeen palatessakaan.

Kuulen mielellään millaisia oivalluksia harjoitus herätti.

Meidän perheessä tärkeä oivallus oli, että kaikki pitävät uimisesta, mutta kaikkia miellyttävä paikka uimiseen on rauhallinen luonnonvesistö, jossa pääsee hyppimään laiturilta ja varjoon, ei hulinaa täynnä oleva biitsi tai kuuma paahde. Niitä siis metsästämään! Mukavaa lomaa!

Nina

Edit: Harjoituksessa käytettävän pohjan on alunperin julkaissut James Russell (Russell J. (1980). A Circumplex Model of Affect. Journal of Personality and Social Psychology. 39 (6): 1161-1178.) liittyen tunteiden luokitteluun.

 

Lisää artikkeleita

Oppimisstrategiat

Oppimisstrategiat ovat toimintatapoja, joiden avulla uuden opittavan aineksen painaminen muistiin ja muististahaku helpottuvat. Ilman strategiaa oppiminen saattaa jäädä pintatasoiseksi. Oppimisstrategioita opetetaan koulussa, mutta

Aivotaidot kehittyvät ihmissuhteissa

Jokainen vanhempi toivoo lapsensa olevan onnellinen ja menestyvän elämässä. Moni kannustaa lasta hyviin koulusuorituksiin ja kuljettaa harrastuksiin lukuisia kertoja viikossa pysähtymättä pohtimaan,