Mielitietous, itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot ovat hyvinvoivan ja menestyvän urheilun pohja

Psyykkistä hyvinvointia ja lempeää vaativuutta
valmentajille, seuroille, lajiliitoille ja urheilijoille

Mielentaidot lasten ja nuorten urheilussa

TUKEA VUOROVAIKUTUKSEEN JA MIELEN HUOMIOIMISEEN

  • Verkkovalmennus valmentajille, seuroille, lajiliitoille
  • Valmentajien työnohjaus
  • Valmentajien ryhmävalmennus
  • Luennot & koulutukset
  • Vanhempainillat
  • Neuropsykologin puhelinkonsultaatio

Mindmind® valmennus ja verkkovalmennus valmentajille

Koulutus, luennot, vanhempainillat

Yksilö- ja ryhmätyönohjaus

Konsultaatio

Videoavusteinen vuorovaikutuksen ohjaus (VERP)

Lapsen, nuoren ja perheen tapaamiset

Vastaanotto: Mäkitorpantie 3 B, Helsinki ja etäyhteydellä

"Ehkä eniten yllätyin siitä, miten paljon sain koulutuksesta työkaluja itseni kehittämiseen. Aivotaidot oli yllättävän hyvää materiaalia omaan elämääni. Sitä osaa olla vähän armollisempi jopa itseään kohtaan, kun tuntee itsensä entistä paremmin" - Iiro Niemi, vastuuvalmentaja, Karhu-Kissat

MindMind® valmennus

 

  • Verkkovalmennus valmentajille, seuroille, lajiliitoille
  • Valmentajien työnohjaus
  • Valmentajien ryhmävalmennus
  • Luennot & koulutukset
  • Vanhempainillat
  • Neuropsykologin puhelinkonsultaatio
Lue lisää MindMind®-verkkovalmennuksesta 
Lue lisää seurasivulta

Valmentajien aamukahvit

Ensimmäinen tapaaminen 8.11.2022
  • Aiheena hyvinvointi ja suorituskyky
  • Maksuton

Esimerkkejä toteutuneista palveluista

  • MindMind®-kokonaisuus jääkiekkoseuran toimihenkilöille 2020-2022 (OKM Seuratuki)
    • 8 kerran pienryhmävalmennus halukkaille
    • Verkkovalmennus kaikille seuran toimihenkilöille
    • MindMind® – kahvila 1krt/kk
    • Mahdollisuus konsultoida
  • Vuorovaikutus -Valmentajien koulutuspäivä ison lajiliiton järjestämänä
  • Vanhempi lapsen psyykkisen peruskunnon™ kehityksen tukena -Vanhempainilta
  • Oppimisen, keskittymisen ja sosiaaliset vaikeudet jääkiekossa – koulutus toimihenkilöille
  • Nuorten joukkueurheilijoiden ryhmä- ja yksilövalmennus
  • Valmentajien yksilövalmennus ja työnohjaus
  • Valmentajien aamukahvitilaisuudet

Valmentaja Nina Uusitalo

Kokenut lasten ja nuorten neuropsykologi, PsL

MindMind® -valmentaja

Vankka perehtyminen kehityspsykologiaan, vuorovaikutukseen sekä psyykkisen valmennuksen menetelmiin

Urheilupsykologian opiskelija (valmistuminen 2023)

Työnohjaaja

Kouluttaja

Konsultti

Tietokirjailija

Palautteita: Valmennuskokonaisuus lasten ja nuorten jääkiekkovalmentajille

Omat fiilikset projektista on erittäin positiiviset. Mielestäni nykypäivänä jääkiekkovalmentajan psykologinen osaaminen on yhtä tärkeää, kuin itse lajiosaaminen. Koulutussarja oli jaettu hyvin kahteen eri osaan. Varsinkin keväällä toteutettu minä valmentajana ja sen kautta tutuksi tulleet aivojen kokonaisvaltainen käyttö, mielipeili ja säätelyn taidot ovat kehittäneet valmentajiamme entistä paremmiksi itsensä tuntijoiksi ja sitä kautta oma valmennusfilosofia on tullut selväksi. Valmentajat tunnistavat, mikä on hänelle tärkeää ja millainen valmentaja on ja millainen haluaisi olla tulevaisuudessa. 

Syksyllä valmentajien osaamista lisättiin tutustumalla lasten ja nuorten kehitykseen, oppimiseen ja valmentamiseen. Tämä osio oli valmentajille ennakkoon odotetuin ja mielestäni he saivat runsaasti oppeja lapsen kehityksestä ja oppimisesta. Tässä kohtaa keväältä tuttu mielipeili osoittautui oivaksi työkaluksi vuorovaikutukseen lasten kanssa. Viimeisellä kerralla käsitelty aihe Valmentaja – voimavara vai taakka lapsen kehitykselle oli itselleni ehkä kaikista eniten positiivisia tunteita herättävä. Huomasin seuramme valmentajissa selvän kehityksen ajattelumaailmassa, verrattuna kevään alkutilanteeseen. Minulle tuli tunne, että koulutussarja on erittäin onnistunut, jos valmentajien ajattelu/ käytös muuttuu näin paljon lyhyessä ajassa. Tällä kerralla valmentajille tutuksi tullut pelaajan vanhemman toive ”lempeän vaativasta valmennuksesta” muuttui seuran lasten urheilun sloganiksi. Viikonlopun aikana valmentajien ”lempeän vaativalla valmennuksella tavoitteisiin” on näkynyt kaikissa toiminnassa peleissä ja harjoituksissa. Tästä on hyvä jatkaa! 

Yhteenvetona koulutuksesta on ollut hyötyä valmentajien itsetuntemukseen ja oman valmennusfilosofian löytymiseen. Valmentajat ovat kertoneet mielipeilin ja säätelyn taidoista, joista on apua myös työelämässä. Ryhmä on ollut myös erittäin vuorovaikutuksellinen ja he ovat tutustuneet toisiinsa erittäin hyvin. Tämä tuo taas seuratoimintaamme aivan uuden ulottuvuuden yhteistyölle eri ikäluokkien välillä. Kehitys valmentajien osaamisessa on ollut huima. Valmentajat ymmärtää paremmin lapsien ajatus, tunne, toimintaketjuja ja osaavat reagoida oikealla tavalla. Tämä näkyy harjoituksissa erityisesti pelaajien keskittymisessä. Pukukopissa joukkuehenki on parantunut, koska kaikilla pelaajilla on oma tärkeä rooli joukkueessa. Valmentajien käytös peleissä on esimerkillistä ja he käyttävät mielipeilitaitoja ja itsesäätelyn keinulautaa jo alitajuisesti. 

Omalta osaltani olen saanut paljon pohdittavaa ja oppinut uutta. Jos valitsen yhden asian, mikä on muuttanut minun ajattelumaailmaa ja toimintaani, se on säätelytaidot. Mietin useita kertoja viikossa minun säätelyn keinulautaa ja tasapainoilen tyynnyttäjien ja kuormittajien välillä. Tällä on ollut hyvä vaikutus jaksamiseeni. Ja loppuun mieleeni jäänyt lausahdus: Viisaus on kykyä yhdistää järki ja tunne! 

Kiitos Nina mahtavasta koulutussarjasta ja toivottavasti saat tehdä unelmaduuniasi! Toivottavasti ihmiset ymmärtää psykologisten taitojen merkityksen urheilussa!

Antti Nevalainen
Juniorivalmennuspäällikkö
Karhu-Kissat

Hain koulutusta valmentajana, sain työkaluja omaan elämääni. 

Kyllä minä huomasin itsessänikin muutoksia Aivotaidot-valmennuksen jälkeen. Ainakin pieniä. Suhtaudun valmennukselliseen koulutukseen avoimin mielin, mutta psykologisiin näkökulmiin tapaan asennoitua aika skeptisesti. Yllätyin, kun Aivotaidot-koulutuksessa lähdettiin liikkeelle itsetutkiskelun kautta ja pohdittiin omaa valmentaja-identiteettiä. Koulutuskokonaisuus kuitenkin sitoi kaiken yhteen. Onhan se niin, että kun valmentaja tunnistaa itsestään tiettyjä asioita – vaikkapa sen, minkälaisessa tilanteessa hän voi antaa parastaan – hänen on myös helpompi ymmärtää valmentamiensa lasten käyttäytymistä. Lapset eivät todellakaan ole muovailuvahaa. Koulutuksesta sain motivaatiokeinoja. Osaan varmastikin entistä paremmin tunnistaa tilanteet, joissa lapset ovat vastaanottavaisia ja joissa eivät lainkaan. 

Koulutuksen aikana ehti keskustella ja vaihtaa ajatuksia myös toisten joukkueiden valmentajien kanssa. Kaikkien ikäluokkien valmentajien keskuudessa olimme samaa mieltä, että motivaation kannalta lapset ovat viikonloppuisin, aamupäivästä, parhaimmillaan. Pelaajat ovat kuin uudelleen käynnistettyjä, kun treeniä edeltävät hyvät yöunet ja riittävä aamuinen tankkaus. 

Ehkä eniten yllätyin siitä, miten paljon sain koulutuksesta työkaluja itseni kehittämiseen. Lätkävalmennuksen lisäksi elämääni mahtuu perhettä, töitä, lopputyön tekemistä.Aivotaidot oli yllättävän hyvää materiaalia omaan elämääni. Alan tunnistaa jo paremmin, mikä on väsymystä, mikä yli- tai alivirittyneisyyttä. Kun päästää itsensä alivirittyneeksi, minkään tekeminen ei tunnu hyvältä. Nykyään tiedostan, että uupuneisuuden tunne ei aina olekaan väsymystä, vaan saatan olla alivirittyneisyyden tilassa. Koulutus oli hyvää herättelyä. Kai sitä osaa olla vähän armollisempi jopa itseään kohtaan, kun tuntee itsensä entistä paremmin.​

Iiro Niemi

Vastuuvalmentaja U-11
Karhu-Kissat